מעטפת ההולדה : מאמרים : מאמרים בנושא ההריון | מעטפת ההולדה
בית > הריון > מאמרים


 

ההתפתחות משבוע ה- 20 ועד ללידה

ההתפתחות מהשבוע ה- 20 ועד ללידה

השבועות שבין ה- 21 לשבוע ה23 ולעיתים ה- 24 הם שבועות של "התמקמות" ולאחר שבוע זה מתחיל תהליך הלמידה וההסתגלות (HABITUATION) להיות מואץ והתינוקת מתחילה לקחת חלק פעיל בגדילתה. התינוקת נעה ומגיבה לעולם שברחם ולעולם בחוץ. החל מהשבוע ה- 22 לערך עוברים יכולים לשרוד גם בתנאים הלא אופטימליים שמחוץ לרחם. כבר ברור מתגובותיה כי אסוף זכרונות ורשמים ומאכסנת את אלה בזכרונותיה הראשוניים, שיהפכו להיות הזכרון התת מודע שלה בתור בוגרת. למה מסוגלת התינוקת משלב זה?
הסיפור של אנה בת 24 השבועות ברחם אימה מדגים זאת. תינוקות ברחם לאחר שלב ההביטואציה מתחילים להביע את הקשר הקיים עם הוריהם, עוד משלב ההתעברות ואולי לפני כן. אודות ההיקשרות קראו את המאמר המיוחד : היקשרות (BONDING).
אביה של אנה נהג עוד מתחילת ההריון, בכל פעם שהיה שב מעבודתו לברך את אישתו ולפנות את הזמן למפגש זוגי בינהם. חלק מהטקסיות שנוצרה במפגשים אלה היתה גם לברך את אנה לשלום ולשאול לשלומה.. החל מהשבוע ה- 24 להריון אנה החלה להשיב "שלום" לאביה. רק כשפתח את הדלת אימה חשה את תנועותיה ברחם, וכאשר אביה היה מקרב את ידו אל הבטן התפוחה אנה היתה שולחת חלק גוף אחר בכל פעם למפגש עם ידו של אביה. עצם החזרתיות בכל יום על אותו הדפוס הוכיח מעבר לכל ספק כי לאנה ולאביה היה קשר מיוחד בניהם עוד לפני שיצאה לאויר העולם (הסיפור נאסף מתוך הספר WELCOMING CONSCIOUSNESS של וונדי אן מקרת'י).
  • באופן מעניין התגלה כי עוברים מקיימים מחזורי עירות ושינה החל מגיל 23 שבועות, כאשר החוקרים הבחינו גם בשנת REM (שנת חלום). מחקרים על פגים גילה כי פעילות חלימה אינטנסיבית תופשת 100% של הזמן בגיל 30 שבועות וזו מופחתת ל-50% מהזמן בגיל 40 שבועות. החלימה הינה גם כן פעילות אנדוגנית (הנובעת ממקור פנימי), תגובתית או שמוצתת מתוך התינוק, המבטאת תנאים רגשיים או מנטליים. החוקרים שהתבוננו בשנתם של תינוקות טוענים שתינוקות מתנהגים כמו מבוגרים כאשר הם חולמים.

השליש השלישי

השליש השלישי להריון מאופיין בהכנה לקראת החיים מחוץ לרחם. ברמה הפיזית הוא מאופיין באגירת שומנים וספיגת ברזל והתינוקת אט אט מתעגלת לקראת היציאה החוצה. ברמה הנפשית ישנה למידה עצומה שהתינוקת סופגת – מהעולם של הוריה ומהתווך של אימה, השגרירה שלה כלפי העולם בחוץ. בטרימסטר השלישי התינוקת ברחם מודעת ורגישה ביותר לסביבתה המיידית. היא מודע לניואנסים, וחוויותיו הנן עשירות ומגוונות יותר. חלה בו התעצמות והבשלה כלפי המפגש עם העולם בחוץ. זה מעניין שבשלב זה גם אצל האם ישנו תהליך דומה. הקשר עם העובר מקבל ביטוים נוספים, רגישויות נוספות מתגלות.
בשליש השלישי להריון מוח התינוקת גם מתחיל להיות מחווט באופן מואץ. הנויירונים אשר מתחילים לקיים בינם לבין עצמם קשרים מסועפים, אלה הנם התשתיות הסימוכין והמודעות שהתינוקת מתחילה לאסוף אודות העולם אליו היא מגיעה. אלה הנם גם תשתיות הליבה שחשיבותן הן בהיותן מחתימות את ההשפעות הראשוניות שיכולות להתפתח ולהיות, כאשר הן מקבלות משנה תוקף (השנות וחזרתיות) העמוקות ביותר בחייה.

לסיכום

אפשר להבחין שהתפתחות החיים ברחם אינה קו רציף של התפתחות בקצב אחיד. ישנם זמנים של האצה עצומה בהתפתחות ובהבשלה של מערכות מסויימות וישנם שבועות שנדמה שדבר לא קורה בהם. כמובן, שאם אנו זוכרים את אמירתו של ניוטון אנו מבינים שיש בידנו כמה חלקים של הפאזל המופלא של יצירת החיים ולא תשובות סופיות. עם זאת, חשוב להבין כי ההריון הנו חלון עצום של הזדמנות להתפתחות אנושית נאותה ואף מיטבית משום שהעוצמה, המהירות, האינטנסיביות ומפל ההתרחשויות העצום הנם מעבר למה שאנו מסוגלים לדמיין. שאלה אחת שיכולה לעלות מההבנות הללו באשר ליכולות ומסוגלויות העובר המתפתח לתינוק ברחם ומהם הגורמים המשפיעים על ההתפתחות המיטבית תפתח במאמר אחר. בשפה המדעית זה נקרא הפרדיגמה של גנים וסביבה: האם אלה הגנים, המורשת המשפחתית או הסביבה המשפיעות ביותר על התפתחות העובר ברחם. אתם מוזמנים לקרא על כך במאמר: גאונות – תוצר של השפעת הגנים או הסביבה

* לאחר גילוי האולטרסאונד והתחלת השימוש בו החלו לראות כי תנועות העובר מתחילות למעשה עוד לפני שהאם מבחינה בהן, וטושטש קצת מושג ההאצה. במקור, המילה Quick ציינה "לחיות" ובעבר נחשב כ"התחלת החיים האינוידואליים".

לעמוד הקודם: העובר בתנועה ובהקשבה
 

המשוב שלכם חשוב לנו!

נשמח אם תרצו להגיב או לשאול, כתבו לנו גם על נושאים נוספים המעניינים אתכם: